Opava získala 5,5 milionu korun z evropských zdrojů na dobíjecí stanici pro elektrobusy

Opava získala 5,5 milionu korun z evropských zdrojů na dobíjecí stanici pro elektrobusy

Ministerstvo pro místní rozvoj podporuje prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v programovém období 2021–2027 zavádění infrastruktury pro alternativní paliva v sektoru veřejné dopravy. Prvním podpořeným projektem zaměřeným na výstavbu dobíjecí stanice je realizace nabíjecího systému pro elektrobusy v Opavě. Městský dopravní podnik Opava (MDPO) vybuduje za zhruba 10 milionů korun dobíjecí stanici, která umožní plynulý a ekologický provoz nových elektrobusů. Projekt přispěje ke snížení emisí, zlepšení kvality ovzduší ve městě a zvýšení atraktivity veřejné dopravy.

„Podpora udržitelné dopravy je jednou z klíčových priorit IROP. Výstavba dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy v Opavě v kombinaci s nákupem těchto vozidel je ukázkovým příkladem toho, jak mohou evropské fondy přispět ke snížení emisí a zlepšení kvality života ve městech,“ uvedl ředitel Řídicího orgánu IROP Rostislav Mazal.

Přečtěte si také:  Největší český vodíkový projekt startuje. Ve Středočeském kraji bude provozováno deset autobusů poháněných vodíkem

IROP se prostřednictvím priority Rozvoj městské mobility snaží snižovat negativní dopady hromadné dopravy na životní prostředí. Tento přístup zahrnuje mimo jiné nákup bezemisních silničních vozidel pro veřejnou dopravu a výstavbu dobíjecích nebo plnicích stanic pro veřejnou dopravu. Bezemisní vozidla nejen snižují emise skleníkových plynů, ale také pomáhají zlepšit kvalitu ovzduší, snižují hlukovou zátěž v městských oblastech a podporují dlouhodobou udržitelnost dopravy. Tím přispívají ke zlepšení kvality života obyvatel a k plnění environmentálních cílů.

Prvním podpořeným projektem v IROP zaměřeným na dobíjecí nebo plnicí stanici, je výstavba dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy v Opavě. MDPO už získal dotaci z IROP na nákup 8 elektrobusů, které nahradí zastaralé dieselové autobusy. V současné době žadatel nedisponuje žádnou vhodnou dobíjecí infrastrukturou pro elektrobusy, a proto požádal o navazující dotaci z IROP na její vybudování.

„Přínosem pro občany města bude zatraktivnění MHD a zvýšení jejího komfortu pro ně, zvýšení konkurenceschopnosti vůči individuální osobní dopravě. Elektrifikace vozového parku MHD rovněž přispěje ke zlepšení ovzduší ve městě, zejména v zimním období, což bude mít pozitivní vliv na všechny obyvatele města či jeho návštěvníky, především pak na seniory či osoby trpící astmatem či alergií,“ řekl ředitel MDPO Pavel Gebauer.

Projekt zahrnuje instalaci osmi nabíjecích bodů určených pro standardní pomalé noční nabíjení. Tyto nabíječky budou schopné poskytnout minimální výkon 60 kW. Pro rychlonabíjení projekt počítá s dalšími dvěma nabíjecími body s minimálním výkonem 150 kW. „Dobíjení elektrobusů bude probíhat jak v průběhu nočního parkování vozidel v garážích, tak i v průběhu dne dle nastaveného energetického plánu, takže nebude docházet k přetěžování sítě.“ vysvětlil ředitel MDPO.

Instalace dobíjecích stanic si vyžádala několik klíčových změn. „Bylo nutné vyměnit trafostanici objektu depa za výkonnější, zavést energetický management pro řízení spotřeby elektrické energie a vybudovat fotovoltaickou elektrárnu. Dále bylo potřeba nastavit harmonogram denního nabíjení elektrobusů a upravit jízdní řády. V budoucnu se plánuje postupné rozšiřování nabíjecích míst na linkách MHD ve městě,“ dodal ředitel MDPO.

Přečtěte si také:  Povinné ručení od října jen s včasnou platbou

Výstavba dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy v Opavě je důležitou investicí do ekologizace městské autobusové dopravy. Nový elektrobusový provoz ve městě se připojí k tradičním trolejbusům, a Opava se tak stane příkladem moderní a udržitelné městské hromadné dopravy.